Skip to Content

Wat?

Naast de lachworkshops en lachtherapie van cursushumor.nl verzorgen wij ook complete humor weekenden. Bij deze cursus humor kunt u vooral veel praktijk voorbeelden verwachten. U doet mee om samen te beleven hoe humor kan vallen en leert waarom het soms wel werkt en soms niet. Daarbij laten wij u in een groep van 5 personen, elkaar gewaagde, grappige en uiterst gênante opdrachten uitvoeren. Om de beurt moet iemand, met een oortje in, iets zeggen in een bepaalde situatie. Durft u alles wat wordt ingefluisterd door de anderen ook hardop uit te spreken? Of gaat het soms echt te ver en doet u het niet? Doordat alles met verborgen camera’s wordt vastgelegd, zien we dat de echte humor op straat ligt. Bent u de loser die de minste ‘ballen’ heeft om het ingefluisterde uit te spreken in het openbaar? Er wacht een ‘straf’ die u liever niet ondergaat. Dompel u onder en onderga één of meerdere van onze praktijkvoorbeelden en onderga onze cursus humor. Het is een belevenis voor het leven!

Praktijkvoorbeelden

We gaan een weekend weg, en boeken een hotel in het midden van het land. Daarbij gaan we mannen inchecken en vrouwen uitchecken. Doet u alles wat u in uw oortje hoort en wat wordt ingefluisterd door uw teamgenoten? We zien het terug op de verborgen camera.

Een voorbeeld hoe het kan gaan!

In mooie zwarte kleding staat u achter de receptie van dit hotel, met uw oortje in. De eerste gast komt en vraagt of hij kan uitchecken.
De eerste vraag: was alles in uw kamer naar uw zin? Dat is zo.
De tweede vraag: heeft u badhanddoeken gebruikt? Ja
De derde vraag: en u heeft ze ook in de hotelkamer achtergelaten? Gast reageert verbaasd maar ook dat zo is.
De vierde vraag: dus als ik uw tas nu op dit moment zou controleren…. Dan zou er geen badhanddoek inzitten reageert de gast.
De vijfde vraag: heeft u ook de zeepjes en shampoos in de hotelkamer achter gelaten?
De zesde vraag: dus als ik uw tas zou controleren? Ok, dat is erg fijn.
De zevende vraag: en heeft u het koffie apparaat op uw kamer gebruikt. De gast ontkent alles en de situatie wordt steeds gênanter. De laatste vraag die wordt ingefluisterd kan onze cursist niet meer over z’n lippen krijgen: En heeft u het koffie apparaat in de kamer achtergelaten? De andere cursisten bescheuren het bij het bedenken van deze ideeën.

De camera opnamen laten zien hoe situaties uit de hand kunnen lopen en hoe dun de scheidslijn is tussen humor en wat echt niet meer kan, omdat u daarmee mensen gaat beledigen. De analyses vinden altijd achteraf plaats, zodat u leert van onze cursus humor.

Een ander voorbeeld in hetzelfde hotel bij het uitchecken:
Receptionist met oortje: Heeft u lekker geslapen? Heeft u nog gedroomd vannacht? Over dingen in de kamer?
Gast met glimlach: niet perse.
Receptionist: Ik heb namelijk wel gedroomd, en ik droomde over de wereld en ik droomde over een meisje, met een schapenvacht en wat daarbij ook nog heel sexy was, ze had haar haar zo’n beetje in een pony zo
Gast: een beetje een prinses
Receptionist: een prinses inderdaad en wat ook heel gek was… ze had Smeagol bij zich….
Gast loopt verbijsterd weg.
Receptionist: tot ziens he?

Ook Belgen moppen die verteld worden door de receptionist aan Belgen zijn hilarisch doordat de Belgen er niet om kunnen lachen. Een voorbeeld:
Er komen zes Belgen bij de receptie van het hotel.
Receptionist: Can I help you?
Gasten: ja.. dat kan
Receptionist: oh mooi Nederlanders, ik dacht dat jullie Fransen waren.
Gasten: ah, nee, we komen uit België.
Receptionist: Waarom gaat een Belg op vrijdag door het raam naar buiten? Weet je dat?
Gasten: nee
Receptionist: Het weekend staat voor de deur. En ligt daarbij zelf helemaal in een deuk.
Gasten kijken verbaast.
Receptionist: nee hoor grapje, grapje. Even kijken…. Jullie hebben niet gedronken toch?
Gasten: nee, nee, neen
Receptionist: Weet je waarom ik het vraag…
Weet je waarom een Belg z’n bril afzet bij een alcohol controle? Twee glazen minder he?
Daarbij zet de receptionist ook nog z’n bril af en zegt: hupsakee.
De gasten kijken verbijsterd.
Receptionist: ik heb hier drie kamers, dus voor iedere kamer heb ik één handtekening nodig.
De gasten tekenen braaf en de receptionist zegt:
Nog één grapje.. Hoe noem je zes Belgen op drie hotelkamers? In het oortje wordt keihard gegild: homo’s!!! Maar dat krijgt de receptionist niet uitgesproken omdat hij anders verwacht dat het ruzie wordt.

In dit voorbeeld ziet u de dunne scheidslijn tussen humor ten koste van een ander die makkelijk over kan lopen in een ordinaire vechtpartij. Wij leren u, door het terugkijken van de filmpjes, humor maar ook sociale vaardigheden doorzien.